Rechten en regelingen

Cliëntenraad
Ouders/verzorgers en jongeren (van 16 jaar en ouder) kunnen meepraten over de hulp die Vitree biedt. Hiervoor is de Clientenraad. Lees hier meer over de cliëntenraad in de folder. De Cliëntenraad is bereikbaar via: clientenraad@vitree.nl

Bescherming van privé-gegevens
Er wordt een dossier bijgehouden van gesprekken met en over uw kind en uw gezin. Deze gegevens worden vastgelegd in een registratiesysteem. Wettelijk is geregeld wie er inzage heeft in deze gegevens. Dit ter bescherming van alle betrokkenen.

Inzage
Uw kind heeft recht op inzage in het dossier als hij of zij 12 jaar of ouder is. Dit recht heb je als ouder ook, maar als uw kind 16 jaar of ouder is, is hiervoor zijn of haar toestemming nodig.

Informatie opvragen alleen met uw toestemming
Het kan voorkomen dat de hulpverlener informatie over u of uw gezin zou willen gebruiken van andere instanties zoals school, de huisarts of een vorige hulpverleningsinstelling. Deze informatie kan alleen opgevraagd worden met schriftelijke toestemming van de ouders (als zij het gezag over het kind hebben).

Kosten
Kosten voor de hulp
De kosten voor de hulp worden sinds 1 januari 2016 voor een groot gedeelte betaald door de overheid.

Overige kosten voor kinderen
Ouders blijven echter, ook tijdens de jeugdhulp, verantwoordelijk voor de kosten van hun kind, zoals zakgeld, kleedgeld, schoolkosten, ziektekosten en eventuele reiskosten in het weekend of vakanties. De reiskosten van en naar school worden door Vitree betaald, als de afstand te groot is om te fietsen.

Lees hier meer over de Kosten die u betaalt bij Vitree (in het kader van de Jeugdwet)
Lees hier meer over de Kosten die u betaalt bij Vitree (in het kader van de Wet Langdurige Zorg)

Onze klachtenprocedure
Voor formele klachten kunt u gebruik maken van een onafhankelijke klachtencommissie. Deze commissie garandeert een onpartijdige behandeling van klachten. Alle clienten kunnen hiervoor gebruik maken van een vertrouwenspersoon. Cliënten in de WLZ kunnen bovendien gebruik maken van een klachtenfunctionaris en een geschilleninstantie. Lees hier meer in onze klachtenfolder. U kunt ook mailen of bellen: 088 1787100.

Naast schriftelijk een klacht indienen bij de instelling, kunt u tegenwoordig ook een klacht indienen bij het tuchtcollege van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd. Wat het verschil is, leest u hier.

Ook namens onze kinderen en jongeren:
bedankt Nationaal Fonds Kinderhulp!

Nationaal Fonds Kinderhulp

Getrouwd, samenwonend, alleenstaand, het maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is dat je er kunt zijn voor een pleegkind. Pleegouders zijn hard nodig! Iets voor jou of jullie?

Pleegouder worden

Voor het vinden en kiezen van passende hulp, hielp Vitree mee met de ontwikkeling van Even op adem.nl

Bezoek de website